Monescrit – Monrelat (03/11/2017)

Avui a Monescrit, aprendrem a fer servir el pedra, paper i tisora, per escriure.

Les normes son sencilles independment de sí es una sola persona com un grup, això ens permetrà fer un brain storming individual o grupal per tal de crear els nostres escrits.

Es comença dient pedra, paper, tisora.

Després es canvia un element, exemple: pedra, mecànic, tisora

Després es canvia un altre element: accident, mecànic, tisora

I finalment el últim: accident, mecànic, cotxe.

Es fa un petit titular o frase resum: Un mecànic pateix un accident de cotxe.

A partir d’aquí es construeix la historia. Esperem que us agradi el joc i el poseu en pràctica.

Monescrit 1: 4 generos principales de la escritura

En este primer programa de Monrelat, cuyo podcast específico de Monescrit podéies escuchar a continuación, hemos explicado los 4 tipos de escritos prinicipales.

1. Narrativa

Es la que todos conocemos, es cualquier historia de ficción narrada con descripciones, acciones en la cuál se va conociendo la historia de los personajes, lo motivo.

Tenemos la novela: Es un escrito dividido en varios capítulos dónde se va estructurando la trama, profundizando en los personajes, en sus relaciones.

Tenemos el cuento o el relato: Suelen ser historias breves, de varias páginas, dónde se cuenta una historia autoconclusiva. El relato es una historia corta comparada con la novela, eso no quiere decir que hayan relatos largos que puedan ser divididos en algunos capítulos. El cuento, suele tener una enseñanza. Aunque todo escrito transmite voluntariamente o involuntariamente un mensaje, el cuento lo hace algo más explícito. Nos da su moraleja. El relato se centra más en la historia a narrar.

El microrelato suele ser un relato de muy pocas líneas. Es una historia que tiene sentido por sí mismo en muy pocas frases.

2. Dramaturgia

Es el puente entre las artes escénicas y la literatura. Es un texto literario que puede ser interpretado. Hay ejemplos en la literatura que se han adaptado los textos dramáturgicos por su longitud cómo el caso de la Celestina. Pero por regla general esas obras drámaturgicas están destinadas a escenificarse. Este tipo de textos se centra en diálogos, acciones y breves descripciones. Suele ser un texto fluido.

3. Textos reflexivos

Ensayos, opiniones, pensamientos… son varios ejemplos de textos reflexivos o de opinión. Es decir, cualquier texto que se refiera al pensamiento sobre un tema o sobre la humanidad en general. Pueden ser o no filosóficos. Pueden ser políticos, pueden ser de sociología, o pueden ser simplemente reflexiones sobre lo que está sucediendo. Los artículos de opinión sería un ejemplo de ellos.

4. Los versos/La poesía

Es el juego supremo con el lenguaje a través de los versos. Son textos que son capaces de con unas palabras conjuntadas casi como una composición musical darle un sentido completamente distinto, creando casi nuevas realidades a través de esas palabras. Cosa que también puede hacerse en la literatura en general, pero la poesía es un juego de palabras en sí mismo, una conjunción y un ritmo. Muchos poemas y versos pueden ser musicalizados. Puede considerarse la poesía el puente entre música y literatura.

5. Otros aspectos

Es importante tener en cuenta que a la hora de escribir (sobre todo una historia, sea del tipo que sea) hace falta una realidad en la que sucedan las cosas con sus leyes “físicas”. Por ejemplo en Bola de Dragón pueden volar y concentrar la energía para enviar rayos de energía. En nuestra realidad eso que sepamos no es posible. Y eso deberá ser coherente. Lo explicaremos en el próximo Monescrit con más detalle. Dicha realidad puede ser un universo, varios universos, un mundo o sistema estelar, un continente, ciudad, pueblo, barrio… es al autor de escoger la dimensión.

También es importante tener en cuenta los personajes, que son a través de cuales viviremos la historia, son personajes que de alguna forma u otra (sea por antagonismo, por empatía o por simpatía) deben ser nuestro guía a través de la historia. Ya trabajaremos los tipos de narradores más adelante para ver las diferentes formas de guía. Por ahora nos centraremos en la existencia de personajes y sus relaciones, sus vivencias, sus pasados y deseos. Sus ideas, pensamientos y creencias. Cada personaje es único y el o la protagonista serán el eje conductor de la historia, por lo tanto es el que más conoceremos.

Y por último el conflicto, el elemento que hace detonar la historia o el motivo. Puede ser una búsqueda, puede ser por cualquier elemento externo que interfiera en su cotidianidad. Un  ejemplo sería Bola de Dragón, en la que Son Goku vive en sus montañas, pesca, se entrena y saluda a una bola de dragón de 4 estrellas que era de su abuelo adoptivo. De repente aparece una muchacha, Bulma, que busca las bolas de dragón para cumplir un deseo. Inicialmente Goku quiere asegurarse de que la bola de dragón de su abuelo está a salvo. Poco a poco se ve arrastrado a una aventura. El conflicto aquí sería defender la bola de 4 estrellas. Eso no significa que luego hayan otros conflictos subyacentes en este ejemplo, pero eso ya serían spoilers.

Todo esto lo profundizaremos Monescrit a Monescrit.

 

Fanfics Monescrit Qui es qui?

Tornar al podcast

1- Elemental estimat Watson, un element d’una altre historia (element, invent, frase…) aprofitat per crear-ne un altre,
2- Navalla Suïssa, conceptes comuns (deus, hipervelocitat…).
3- Intercanvi de cromos, elements de diverses histories per crear-ne una nova.
4- La escudella barrejada, una nova realitat agafant alguns elements d’una altre.
5- Joc de miralls, relacio coherent de la historia (realitats paral-leles, abans o despres de la historia coneguda…). Quines son les dues que no s’han vist reflexades en els fanfics? A quin dels fanfics li donarieu el 1, 2, 3, 4 o 5? A vosaltres de jugar.

La batalla dels Deus.

Els deus es varen reunir, al cim del Olimp. Zeus estava cabrejat, uns altres deus anaven a usurpar el seu tron. La guerra divina havia començat, els mortals aliens a aquesta guerra no en sabien res, ja que succeia en un altre planol. Els nous deus, anaven vestits de forma molt semblant i eren molt semblants. Llavors a que venia tant rebonbori per ser els nous deus que manarien sobre la humanitat?

Zeus rodejat per Jupiter, Mart exclamaba «Heu mort als meus germans, fills i al meu poble! Tindreu el meu tron, però mai sereu autentics deus. Els mortals us oblidaran. Trobaran nous deus i us oblidaran… Mentres jo sobreviure i em transformare, mentres vosaltres quedeu atrapats en aquest Mont sagrat». I així va ser com Zeus, va fugir de l’Olimp cedint el lloc a nous deus. Al cap d’uns segles, els deus varen començar a desapareixer misteriosament. Seria Zeus i la seva venjança? Va pensar Jupiter… No es possible.

 

Els viatges d’en Daniel Jackson

En Daniel, seguia tancat en la cova on va trobar inscripcions relacionades amb l’stargate. En Jack, en Kowalski i els demés havien marxat a la terra i tancat l’stargate. No en sabria mai mes d’ells. Ell a la terra estava mort, desaparegut, ja no existia. Que hi faria en la Terra, quan ningú creia en les seves investigacions? A mes l’exercit volia destruir a una civilització sencera sense ni tant sols conèixer si era o no una amenaça. Els hi era igual. Shauri, Scareb i Kazuf estaven preocupats. Shauri li portava menjar a la cova i es quedava una estona amb ell, però ell estava tancat en les seves investigacions. Volia conèixer altres mons, el potencial del stargate era massa gran per deixar-lo escapar. L’arqueòleg no estava disposat a deixar-ho escapar. La seva dona adormida al seu costat, va fer despertar de cop al Daniel. No podia seguir aïllat. Havia de dedicar unes hores a investigar les inscripcions però no podia tancar-se. Ara, era un home casat i formava part d’una tribu. Scareb havia entrenat a la gent del poble per defensar-se de possibles deus venjadors, que tornessin per venjar la mort d’en Ra.

Al cap d’un temps, Daniel, Scareb, Shau’ri i uns quants del poble, armats amb les armes dels deus, van decidir activar l’stargate. La combinació va obrir un portal cap a lo desconegut.

 

En Daniel i la cabina blava

En Daniel Jackson i els seus companys havien viatjat a un altre planeta, era de nit. El grup s’amagava i feia un petit campament al voltant del stargate. No sabien que s’hi trobarien. La nit era freda, en aquell planeta però l’ambient era respirable. Van aconseguir fer una foguera i fer guàrdia. Hi havia molts arbres.

En una primera exploració, Scareb troba una cabina blava, en Daniel Jackson s’apropa per examinar-la. Efectivament, es una cabina de policia dels anys 60 londinencs. Que hi feia tant lluny? La porta es va obrir i un home amb una vestimenta un pel extravagant surt per la porta. Scareb i la resta l’apunten amb les armes. Li pregunten sobre la seva identitat. Ell respon: Soc el doctor.

Leer más